Backup dienst Mozy verdwijnt en migreren is verplicht

Exact een jaar geleden maakten Dell en Carbonite de verkoop, respectievelijk koop, van Mozy bekend. Mozy is een leverancier van online storage en richtte zich op zowel consumenten als zakelijke gebruikers. Het bericht gaat nu dat de Mozy infrastructuur wordt afstoten. Gebruikers moeten verplicht de data migreren naar de Carbonite omgeving.

Overnames en fusies waarbij de klanten zelf data moeten gaan verhuizen zijn een uitzondering. Daardoor valt het nieuws van Mozy, dat via concurrent Backblaze bekend werd gemaakt, extra op. Backblaze schrijft dat : Mozy customers will need to reupload all of their data to Carbonite. Het verijst daarvoor naar de FAQ van Carbonite. Daar staat dit niet letterlijk weergegeven. Carbonite heeft het over het installeren van een update en het aan laten staan van de computers. Het voorziet niet in de mogelijkheid de backup te verplaatsen. De brondata moet opnieuw worden geupload.

No, you cannot transfer your backup. Carbonite will perform a new full backup, silently in the background. All you need to do is keep your computer on to ensure the backup completes successfully.

Waarom Carbonite voor deze methode kiest is onduidelijk. Wat uit de FAQ wel blijkt is dat het bedrijf weinig transparant en eerlijk communiceert. Antwoorden als dat de backups “binnen een week” weer up-to-date zijn “afhankelijk van de omvang van de back-up” zijn vooral nietszeggend. De manier waarom data van niet Amerikaanse klanten wordt beschermd is onjuist en hoe die moeten gaan migreren wordt niet uitgelegd.

De complexiteit en ondoorzichtigheid is geen toeval. Carbonite heeft namelijk zelf een concurrerende dienst met een ander prijskaartje. Dat leidt tot de conclusie dat Carbonite een migratie aangrijpt om Mozy klanten te dwingen te upgraden of te vertrekken.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*