De retail SSD markt volgens Trendforce

Op 17 september maakte Trendforce bekend dat Kingston, ADATA, en Tigo de eerste drie plaatsen van branded SSD Module makers innemen. Dat is een ranking gebaseerd op marktaandeel. De top 10 kan voor enige verwarring zorgen, omdat de grote namen ontbreken.

 

Geen NAND makers

Trendforce legt het uit en toch zal menigeen het vreemd vinden. Een top 10 van SSD’s producenten waar Samsung, WDC, Micron, SK Hynix en Intel niet worden genoemd. Trendforce heeft namelijk een scheiding gemaakt. Het heeft de bedrijven die NAND maken en de SSD eindproducten onder eigen naam in de markt zetten via het kanaal buiten de tabel gehouden. De enige bedrijven die worden genoemd zijn zij die de NAND inkopen en verwerken tot een eindproduct dat onder eigen naam wordt gevoerd. ODM is ook buiten de telling gehouden.

Grote markt

Wat aan de tabel verder opvalt is dat de top 10 60% van dit deel van de markt bestrijkt. 39% wordt valt onder de categorie “others”. Die kan heel groot zijn, lang niet alle aanbieders van deze producten zijn actief in EMEA of op de Nederlandse markt. Zelfs in de top staan bedrijven die hier totaal onbekend zijn. Tigo wordt door Trendforce expliciet genoemd als een speler. Het bedrijf richt zich vooral op de Chinese markt en heeft een portfolio dat volledige breedte van die grote markt bestrijkt. Het is daardoor begrijpelijk dat het merk geen presence in EMEA lijkt te hebben. De schijven lijken incidenteel via Amazon op de Amerikaanse markt te komen en zijn via Chinese webshops in Japan, Indonesië, de Filipijnen en Rusland leverbaar. Van een echt kanaal buiten de VRC zijn geen sprake te zijn

Trendforce gaat ook dieper in op de verschillen tussen de fabrikanten die Taiwan en de VRC als uitvalsbasis hebben. Het verwacht dat de ranking van 2019 anders zal worden omdat de laatste groep veel agressiever opereert bij het verdedigen van bestaande en betreden van nieuwe markten. De Taiwanezen worden “conservative” genoemd. De onderzoekers voorspellen verder dat een paar merken die nu nog buiten de top10 vielen, omdat de beschikbare data over aanbod en afzet vragen opriep, daar volgend jaar wel een plek kunnen hebben.

Dat laatste is wellicht het meest intrigerende aan het persbericht en de tabel. De vergelijking met een ijsberg ligt voor de hand. We weten dat er meer is, we weten ook ongeveer hoeveel dat moet zijn. Maar naar welke kanten het zich uitspreidt is niet te zien.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*