De winnaars en verliezers met AFA volgens NetApp

Begin april hield NetApp een bijeenkomst voor analisten. Dit soort bijeenkomsten is voor beursfondsen van het kaliber NetApp een routine activiteit. De aanwezigen krijgen de een beeld van de markt volgens de organisator aangeboden en er is gelegenheid daarover met praten met de direct verantwoordelijken.

Hoewel de bijeenkomsten uit praktische redenen gecombineerd kunnen worden met pers bijeenkomsten zijn het echt gescheiden trajecten. Voor de pers benadrukt men vooral de technische prestaties, analisten zijn meer geïnteresseerd in winstgevendheid en marktaandeel.

NetApp heeft de analisten op de recente bijeenkomst schijnbaar uitgelegd hoe de concurrentie zich ontwikkeld. Waarop de cijfers zijn gebaseerd is niet helemaal duidelijk. Duidelijk is wel dat de tech pers er inmiddels ook lucht van heeft gekregen en daar is ook een goede reden voor. Uit eerdere rapportages en meldingen van onderzoeksbureaus was namelijk op te maken dat een paar grote spelers op het gebied van storage flink terrein moet hebben verloren. De cijfers waarmee NetApp op de proppen is gekomen onderschrijven dat niet alleen, voor het eerst wordt ook duidelijk wie de echter winnaars en verliezers zijn.

Op basis van gerapporteerde omzet is EMC het laatste kwartaal van 2017 12,7% van de omzet verloren in vergelijking met Q4-2016. Van eigenaar Dell ontbreken de cijfers, HPE kent een minimale min van 0,2% en NetApp komt tot een plus van 25,5%. Dit zijn de cijfers voor de gehele omzet, HDD, Hybrid en AFA. Ze zijn verder uitgesplitst en laten daarbij forse minnen zien voor HDD en hybride systemen van deze vendoren, ook de eerdere generatie AFA’s (ook die van NetApp) zijn duidelijk steeds lastiger te verkopen.

Wat de cijfers verder aantonen is dat de concurrentie alsmaar heftiger moet worden. Pure, dat alleen maar AFA levert, tikt ruimt 44% meer omzet af, Huawei zelfs meer dan 1000% en de categorie “others” is ook nog altijd goed voor +30% omzet.

De NetApp inzichten zijn daarmee een goede aanvulling voor wat reeds eerder en elders is geschreven. De markt is nog steeds in ontwikkeling en langer bestaande oplossingen verliezen snel de aantrekkingskracht. Daarnaast is de impact die nieuwe toetreders – al dan niet met AFA – hebben behoorlijk. Dat de gevestigde orde nieuwkomers op deze markt moeten overnemen om niet op een overbrugbare grote achterstand te worden gezet is daarmee ook aangetoond.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*