IBM – de groei duurde niet lang

De Q3 cijfers van IBM hebben voor veel reacties gezorgd. De pers is unaniem van mening dat de minnen belangrijker zijn dan de plussen. De behaalde omzet komt weer lager uit dan verwacht en de cloudomzet groeit wezenlijk langzamer dan bij de concurrentie. Storage dipte 11%.

De ambitie van IBM een leidende cloudspeler te worden zal door steeds minder analisten en beleggers geloofd worden. Het bedrijf heeft een positie op die markt, weet ook te groeien, maar de concurrentie ligt mijlenver voor en groei twee keer zo hard. Ook voor andere diensten is er groei, maar lager dan beleggers, analisten en de pers verwachtten. Daarmee lijkt IBM na een korte periode van echte groei weer terug te zijn gevallen in het oude schema van stagnatie en krimp.

Storage illustreert deze minder positieve verandering. De jaarlijkse omzet daarvan is sinds 2011 gekrompen. In dat jaar werd daarmee bijna $3,7 miljard omzet behaald. Dat daalde tot iets meer dan $2 miljard in 2016. In 2017 werd groei gerapporteerd, maar in 2018 blijft de omzet teller zelfs ver onder die van 2016 steken. Met net $1,9 miljard is er sprake van een forse omzet krimp, in procenten uitgedrukt is het jaar 2018 met -11% afgesloten.

De koers van het aandeel IBM staat inmiddels weer op het niveau van februari 2016. Beleggers geven daarmee aan de groeimogelijkheden lager in te schatten dan de directie. Elders staat geschreven: er zijn beter alternatieven voor beleggers.

Voor klanten van IBM en helemaal als het om storage gaat is het verhaal duidelijk niet anders. De omzetkrimp spreekt wat dat betreft boekdelen. Het argument van IBM dat een dure Dollar het bedrijf parten speelt klopt maar gedeeltelijk. Dat een deel van de storage producten toe is aan een update speelt een rol, maar is ook nu weer slechts een gedeeltelijke verklaring. Het aanbod komt gewoon steeds vaker niet overeen met wat de markt vraagt. Klanten die eenmaal naar de concurrentie zijn gegaan kan IBM niet makkelijk meer terughalen. De groei was maar van korte duur.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*