Joyent verlaat de bühne en Gartner komt er mee weg

Dat vorige week het Amerikaanse Joyent bekend maakte te stoppen met het public cloud aanbod zal in Nederland weinig hebben geboeid. Joyent is Amerikaans, daar zitten ook de meeste klanten en de eigenaar van het bedrijf is Samsung. Toch zit er een kant aan het verhaal dat ook de Nederlandse markt aangaat.

Juiste beslissing

Joyent trekt de stekker uit de publieke cloud diensten omdat het te weinig klanten heeft. De markt waar het opereert ken drie grote spelers. Op geruime afstand is het peloton en daarachter de staart van de colonne waar Joyent zich schijnbaar bevindt. De kans meters te maken en tot het peloton door te stoten schat het als extreem laag in. Hoe goed de dienst ook zal zijn en hoe goed gevuld de zakken van eigenaar Samsung, verbetering is niet mogelijk. Het staken van dat deel van de business (Joyent doet meer dan allee publieke cloud voor derden) is dan een juiste beslissing.

Rapportages

Verliezers zijn de klanten die nu verplicht moeten migreren en verder lijkt er niets aan de hand. Toch is er een punt waar op gewezen moet worden. De enige reden waarom Joyent in deze contreien bekend was en is, komt door de rapportages van Gartner.

August 26, 2013 – by Rachel Balik

Every year, Gartner releases the Cloud IaaS Magic Quadrant, a thorough assessment of the top 15 vendors in a market with hundreds of players. The analysis of each vendor is rigorous and based on an extensive list of criteria, which are detailed in a blog post on Gartner’s site.

We were thrilled to be included in good company in the 2013 Cloud IaaS Magic Quadrant and called out for our “unique vision.” In particular, Gartner noted that we’re “exceptionally innovative from a technology perspective,” calling out SmartOS, DTrace, Manta storage service and Node.js. They also mentioned our strong cost-performance ratio and our focus on real-time cloud native mobile and web applications. (bron)

In alle talen zwijgen

Het opnemen van het bedrijf in de rapportages en het omschrijven als een krachtige nichespeler steekt schril af tegen de realiteit. Het is niet de eerste keer dat Gartner (en anderen) eerst jubelen en vervolgens in alle talen zwijgen.

Dat laatste is een knelpunt. Waarom een bedrijf een podiumplekje krijgt in een rapportage is al moeilijk te doorgronden. Op grond waarvan ze van het podium worden verbannen blijft duister. Het is koren op de molen van iedere ervaringsdeskundige die vraagtekens zet bij de werkwijze van dergelijke bureaus.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*