Nutanix in een dag $3 miljard minder waard

Nutanix deed vrijdag de beurs schrikken en werd op grote schaal gedumpt. 30% koersverlies komt overeen met $3 miljard zien verdampen. Een ongekende klap, ook voor een techfonds.

De omzet van Nutanix lag het afgelopen kwartaal 1% hoger en de het verlies per aandeel was 1% lager dan de beurs had verwacht. Dat zou reden kunnen zijn voor een opwaartse druk op het aandeel. Het tegenvallend vooruitzicht voor het lopend kwartaal zorgde echter voor een fors negatief sentiment. Nutanix verwacht dat de omzet dit kwartaal op maximaal $300 miljoen uitkomt, waar de beurs met $348 miljoen rekende.

10% verschil

Een verschil van meer dan 10% is bijzonder groot. De redenen die Nutanix geeft zetten ook aan tot denken. Er zou sprake van “inadequate marketing spending for pipeline generation” en “slower than expected sales hiring”. Achter die twee zinnen gaat een onthutsende boodschap schuil. De kosten voor lead generation zijn de pan uit gerezen, zonder dat er sprake was van goede conversie. De kosten waar het hierbij om gaat zijn die voor personeel en de activiteiten, producten die noodzakelijk zijn voor lead generation. Nutanix moet nu fors op de rem trappen om tientallen miljoenen aan uitgaven te stoppen of om te buigen naar de echte sales en vooral de retentie en upsell van bestaande klanten. Het blijkt namelijk dat met het verlengen en uitbreiden van de bestaande software abonnementen meer omzet wordt gemaakt dan met echte nieuwe klanten voor de HCI oplossingen.

30% in de min

Het aandeel Nutanix verloor vrijdag meer dan 30% aan waarde. Het bedrijf zag $3 miljard van de waarde verdampen. De reacties van analisten is zoals zo vaak gemengd. Sommigen verwachten dat, nu het lek boven water is, na het huidige kwartaal weer de goede resultaten te verwachten zijn. Anderen voorzien zoiets pas over enkele kwartalen. Bijna niemand durft echter te wijzen naar eerdere tekortkomingen van het bedrijf.

Onregelmatigheden

De agressieve methode om marktaandeel te kopen door het werven van nieuwe klanten en het laten migreren van partijen die elders zaken deden heeft al eerder de wenkbrauwen van marktkenners doen fronzen. De kosten voor de werving zijn hoog en naar nu duidelijk is geworden zitten daar ook nog eens onregelmatigheden in verwerkt. Het kan bijna niet anders of Nutanix zal moeten uitleggen aan de beurs en de beleggers wat er precies onder onregelmatigheden verstaan moet worden.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*