Nutanix laat verliezen verder toenemen

Afgelopen week was Nutanix aan de beurt om de kwartaalcijfers bekend te maken. In een weinig positief beursklimaat kon het bedrijf de beleggers melden dat de omzet in vergelijking met een jaar geleden 14% is toegenomen. Dat was echter een van de weinige overtuigende plussen.

Nutanix heeft dit jaar ruim 30% aan waarde verloren. De oorzaak daarvan is niet alleen het slechte beursklimaat. De omzetgroei van het bedrijf gaat gepaard met toenemende verliezen. Dit kwartaal lijkt de omzetplus ten opzichte van een jaar geleden slechts gerealiseerd door het laten oplopen van de verliezen met +50%. Om $313,3 miljoen omzet te kunnen melden heeft het bedrijf maar liefst $94,3 miljoen verlies geleden. Een jaar gelden waren dat verlies $61,5 miljoen en ook toen waren er beleggers en analisten die vraagtekens bij de businesscase zetten.

Nutanix zelf noemt wederom een aantal redenen voor het verlies. Het wijst om het verschuiven van de business van hardware naar software. Hardware wordt steeds minder belangrijk, het vertegenwoordigt nog maar 10% van de omzet. Software is dus de kurk waar het bedrijf op drijft en daarmee wordt een bruto marge van 78,6% behaald. Een goede marge en nog beter dan vorig jaar.

Met een dergelijke marge het verlies kunnen laten exploderen duidt op extreem hoge kosten. De SEC 8K rapportage, waar de cijfers zonder te veel verhullende uitleg worden genoemd, laat zien wat er bij Nutanix aan de hand is. De kosten voor R&D zijn meer dan verdubbeld ten opzichte van het vorige jaar en die voor sales en marketing met +50%. De kosten om te kunnen verkopen zijn met factor 3 toegenomen in een jaar tijd.

Meer R&D kosten past bij een bedrijf dat hardware afstoot en voor software gaat. Dat kosten voor sales toenemen naarmate er meer klanten bij komen is minder logisch, helemaal als het gaat om software. De uitleg hiervoor is uit de Nutanix cijfers en bijlagen niet te destilleren. Dat er inmiddels ruim 4.300 mensen op de payroll staan is wel duidelijk. De omzetgroei van deze hyperconverged leverancier lijkt vooral gerealiseerd te worden door steeds meer personeel in te zetten. Personeel voor R&D is daarbij een logische en verantwoorde stap. De kosten voor sales en marketing nemen echter zo hard toe dat daar echt vragen bij gezet moeten worden. Dat is dan overigens niet voor de eerst keer.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*