Ook Purestorage presteert minder goed

De afgelopen week kwamen vijf tech fondsen, waarvoor storage een belangrijk is, met kwartaalcijfers. Pure Storage was de laatste in die reeks en ook dat was voor menig belegger een koude douche.

Nog een bloedbad?

Pure Storage en Nutanix komen binnen 24 uur met de kwartaalcijfers. Nutanix heeft het afgelopen kwartaal zo slecht gedraaid dat een heuse verkoopgolf werd gestart. Op een gegeven moment was het aandeel 32% minder waard. Iedereen wist dat Pure ook met cijfers moest komen en vroeg zich af of het bloedbad herhaald zou worden.

Anders slecht

Wat Pure liet zien was slechter dan verwacht en vooral op andere punten dan bij Nutanix. Nu leveren de bedrijven ook niet exact het zelfde, maar voor de markt zitten ze wel in het zelfde tech segment. Pure liet vooral steken vallen bij de omzetgroei.

24% groei voor het laatste kwartaal is goed, maar het steekt schril af bij de 34% die vorig jaar voor de zelfde periode werd opgetekend. Het bruto kwartaal verlies was bijna dubbel zo hoog als een jaar geleden, maar dat werd dan weer deels gecompenseerd met de melding dat op jaarbasis het verlies met 11% was afgenomen bij een omzet plus van 33%. Meer omzet en minder verlies is een goede ontwikkeling, maar de omzetgroei kon de beurs niet bekoren.

Abonnementen doen pijn

Dat de Pure omzetgroei 8% achterbleef ten opzichte van eerdere uitspraken wijt het bedrijf aan problemen bij een leveranciers en de grotere overstap naar abonnementen dan ingecalculeerd. Het eerste zou een eenmalige dip moeten zijn, waarvan het prijskaartje ruim $20 miljoen bedroeg. De toename in abonnementen (“subscriptions”) in plaats van licenties is een ander verhaal. Dat is het punt waar Pure en Nutanix duidelijk in het zelfde schuitje zitten. Een groter deel van de klanten kiest voor een model waar ze minimale capex hebben en vooral opex. Dat in combinatie met de mogelijkheid snel te kunnen opzeggen of downscalen lijkt beide bedrijven en beleggers te verrassen.

Verrast door vercloudisering?

Strikt genomen is dat een onlogische reactie. Men zou immers moeten weten dat vercloudiseren van het aanbod al lang tot de mogelijkheden behoort en dat steeds meer klanten daarvoor zullen kiezen. Dat de twee bedrijven daardoor nu klappen oplopen zegt waarschijnlijk veel over de communicatie naar de markt en de verwachtingen van beleggers.

Andere verklaring

Maar er is ook iets anders zichtbaar. Het klantgedrag kan ook worden verklaard uit voorzichtigheid en ervaring. De groei zal doorgaan, maar minder extreem als de afgelopen jaren. De vette jaren voor Pure & Co zijn voorbij. Wat lijkt op sterk mindere groei is dan niets anders dan eindelijk een gezonde groei. Of Pure in staat is de kosten daarmee in lijn te brengen is trouwens een vraag te weinig gesteld wordt.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*