RPO, RTO en ander jargon

Vendoren van hard- en software voor dataopslag zoals back-ups spreken steeds vaker over RPO en RTO. Daarbij wordt een beeld geschetst dat er vaak een keuze tussen de twee gemaakt moet worden. Voor het gemak wordt daarbij vergeten dat omvang en aard van de onderneming die back-ups maakt een belangrijke rol speelt

RPO en RTO

RPO staat voor Recovery Point Objective en RTO voor Recovery Time Objective. RPO betekent dat een zo actueel mogelijk versie van het bestand kan worden teruggehaald. RTO doelt op een zo snel mogelijke herstel operatie. Het zijn betrekkelijk nieuwe begrippen en dat heeft alles te maken de enorme instroom van storage fabrikanten het afgelopen decennium en de strijd om de kopers.

De meeste vendoren lijken vooral de bovenkant van de markt te willen bedienen. De eisen die daar gelden voor back-ups, maar ook DR maatregelen zijn hoog. Dat de begrippen RPO en RTO daar naast elkaar worden gezet en de techniek is ingericht om beiden mogelijk te maken spreekt voor zich.

MKB en SoHo

Een stap lager, richting met MKB en SoHo, worden RPO en RTO ook met enige regelmaat gehanteerd in de communicatie. Of dat zinvol is valt te betwijfelen. De (gratis of betaalde) cloud opslagdiensten die hier massaal worden ingezet als back-up mogelijkheid maken het voor de gebruikers erg makkelijk. Eenmaal geïnstalleerd wordt van elk device automatisch de nieuwe of veranderde data naar de cloud weggeschreven. Afhankelijk van de dienst gaat het daarbij om een simpele 1:1 kopie, tot een dienst waarbij de data encrypted en op dag wordt weggeschreven.

Lijkt veilig

Voor de meeste kleinere ondernemers is dat de prettigste, makkelijkste en waarschijnlijk ook goedkoopste manier van back-ups maken. Het gaat echter fout op het moment dat er sprake is van malware. Dan zorgt een 1:1 kopie instelling waarschijnlijk voor het besmetten van de back-ups. Vendoren van back-up oplossingen hameren hier dan ook elke keer op. Wat de kleinere ondernemer doet lijkt veilig, maar is het niet.

Te complex

Helaas wordt de oplossing die zij bieden dan weer snel aan RPO en RTO en ander jargon dat alleen de bovenkant van de markt interesseert gekoppeld. Daardoor wordt het verhaal te snel te complex. Het gevolg laat zich raden: de prospect haakt af en vertrouwt als vanouds op zijn 1:1 kopie methode. Dat is een van de redenen waarom elk jaar weer blijkt uit onderzoeken dat met name het MKB onvoldoende voorbereid is op het effectief kunnen herstellen van succesvolle malware bestemmingen.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*