Tintri 5 na 12 gered – maar de klanten dan?

Dinsdagmiddag Europese tijd, dat is het begin van de werkdag aan de Oostkust van de VS, maakte The Reg bekend dat er een redder is gevonden voor Tintri. Het bedrijf heeft direct nadat de papieren voor de chapter 11 procedure zijn ingeleverd met DataDirect Networks (DDN) een voorlopige deal gesloten.

DDN heeft de melding op de website staan en verwijst naar The Reg voor meer informatie. Wat direct opvalt is dat DDN een oudere speler in de markt is. Hoewel het meerdere naamswijzigingen heeft ondergaan is de kern van het bedrijf sinds 1998 actief. Dat is wezenlijk ouder dan alle flas specialisten, zoals Tintri, die vechten om een marktaandeel in een gestaag groeiende markt.

DDN positioneert zich de laatste jaren als object storage speclialist. Om die reden zijn ze ook te vinden op IBN in Amsterdam. Het type prospect of klant dat daar voorbijkomt is wel heel anders dan de markten die Tintri bediende. DDN zit echt bij de echte grote datagebruikers aan tafel en heeft op de referentie lijst dan ook geen reguliere hosters of internetproviders staan. Dat waren wel twee van de doelgroepen voor Tintri.

In hoeverre DDN met de overname van Tintri nu ook deze markten kan en wil gaan ontginnen is nog niet duidelijk. Hoewel er op de kwaliteit van Tintri weinig kritiek te vinden is, is het merk zo beschadigd dat de klanten die er zijn waarschijnlijk op zoek zijn naar een alternatief. Dat moet dan komen uit de hoek van vendoren die of wel van de zelfde leeftijd als Tintri zijn, ofwel men kiest voor de oude harde, zoals NetApp, HPE of Delll. Dat is geen eenvoudige keuze, want er waren goede redenen in ieder geval niet met HPE, Dell in zee te gaan. Net App is door de overname van SolidFire wel erg veranderd.

Daar ligt dan ook de eerste uitdaging voor DDN – contact leggen met de klanten en de partners van het voormalige Tintri om te zien of de onvermijdelijke opzeggingen en uitstroom afgeremd kan worden. Aangezien Tintri de EMEA activiteiten al had gestaakt en de footprint van DDN hier niet zichtbaar is zal de reddingsoperatie zich vooral op de VS concentreren. De tientallen klanten in de EMEA zullen via de partners zelf op zoek moeten gaan naar een oplossing, zij zijn vooralsnog niet uit de zorgen

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*