Toshiba roadmap

Anandtech heeft maandag geschreven over de harde schijven roadmap van Toshiba. Het bedrijf heeft de flash activiteiten ondergebracht in een nieuwe entiteit met een andere naam: Kioxia. Onder de naam Toshiba blijft het gewone harde schijven met platters maken.

Belangstelling versus communicatie

De roadmap waar Anandtech zich op baseert is op 14 november gepresenteerd tijdens de FY2019 Investors Relation Day. Als eerste kan daarover gezegd worden dat het dus twee weken heeft geduurd eer de Engelstalige vakpers het bericht heeft opgepakt. Of dit komt door het gebrek aan belangstelling bij de journalisten of dat Toshiba geen moeite doet dit deel van de markt te informeren is een vraag die daarbij direct opkomt. Bekend is dat Toshiba in West Europa de laatste jaren is gekrompen. De communicatie zal daar zonder meer onder geleden hebben.

Cijfers

De cijfers die Toshiba presenteert laten zien dat 2019 een minder jaar is voor de omzet van harde schijven. De dip die in de grafieken zichtbaar is en waaraan bedragen in Yen worden gekoppeld wijzen op fors lager omzet door “Memory Resale”. Het is een verwijzing naar de verkoop van de flash activiteiten, het rebranden van wat over is en dat dan weer in een apart bedrijf onderbrengen. Het onderdeel van Toshiba dat onder de eigen naam nog iets met harde schijven doet verwacht dan ook tot 2021 geen free cash flow te genereren. De uitleg bij de cijfers is daarbij nodig. Tot dit bedrijfsonderdeel van Toshiba worden namelijk ook nog bepaalde componenten gerekend die als “semi conductors” worden weergegeven. Het is dus nadrukkelijk niet zo dat met weghalen van de flash business een HDD only divisie is overgebleven.

Roadmap

De strategie voor HDD’s en de roadmap is terug te vinden op drie sheets. Deze twee zijn daarvan de belangrijkste (klik voor vergroting). Voor 2020 worden de eerste 18TB modellen verwacht gevolgd door schijven op basis van 10 platters. Dat laatste is – zoals Anandtech terecht opmerkt – bijzonder. Is er in een reguliere 3,5” HDD behuizing wel plek voor, of is het een indicatie dat Toshiba van de bestaande metalen platters afstapt?

Toshiba wil verder meer van de groeiende omzet halen in de zakelijke markt (“enterprise nearline”). Daarvoor heeft het zo te zien twee verschillende doelgroepen op het oog:

  • Datacenters, waaronder het verstaat de hyperscalers, de Chinese markt en datacenters van MKB klanten (moet dat niet zijn “serverruimtes”);
  • Markt voor bewakingscamera’s.

De presentatie (PDF) is hier te vinden.

Share

Comments are closed.