Dell logo

Dell cijfers over storage omzet wekken verbazing

Dell heeft afgelopen week goede cijfers laten zien, maar bij storage is iets aan de hand. In de tech pers lopen de meningen uiteen. De verklaring van Dell laat namelijk ruimte voor eigen interpretaties en de nodige verbazing.

De jaaromzet van de Texanen kwam voor het eerst boven de $100 miljard uit. Er is ook sprake van een forse toename van de winst, 26 procent op jaarbasis. Iedereen zit direct dat de meeste groei is gerealiseerd door de verkoop van meer desktops, laptop en beeldschermen. Die groep producten groeide tot drie keer sneller dan de andere producten.

Bij die andere producten zit ook storage. Dell geeft zelf aan dat men zeer succesvol is en suggereert dat elke vierde bestelling van een nieuwe klant is. De gekozen woorden zijn extra aandacht waard. Als Dell daadwerkelijk zoveel nieuwe klanten weet te werven dan moet dat tot uitdrukking komen in de cijfers van de concurrentie. Het zou ook moeten blijken uit de overzichten met marktverhoudingen op basis van shipments.

Uit dat laatste kan niet worden opgemaakt dat Dell een groeiversnelling doormaakt. Dat blijkt overigens ook al heel duidelijk uit de cijfers die het zelf geeft. De meest kale cijfers voor storage wijzen op een omzet in het laatste jaar en over het hele jaar die bijna gelijk is aan een jaar terug.

Uitgebreide verklaringen over achterstanden bij uitleveringen door het gebrek aan componenten kunnen kloppen. Ze leiden echter wel af van mogelijke andere ontwikkelingen. Dell is en blijft een hele grote speler op de markt voor storage. Maar als het in twaalf maanden daar amper groei kan realiseren is er waarschijnlijk meer aan de hand. We zien niet direct dat de concurrentie het opeens veel beter doet.

Ofwel de hele storage sector maakt noodgedwongen een pas op de plaats, of er is een verschuiving gaande die Dell niet benoemt.

Share