HDD cijfers en marktaandelen vergelijken

      Comments Off on HDD cijfers en marktaandelen vergelijken

HDDOp Forbes is een paar dagen terug weer een artikel van Tom Coughlin verschenen over marktaandelen, aantallen en andere HDD cijfers. Het is niet de eerste keer dat het artikel van deze auteur vooral overkomt als opsomming. De uitleg is mager. Maar het is ook om een andere reden de moeite waard.

Weinig merken, maar niet overzichtelijk

De markt voor HDD’s is zoals bekend zeer overzichtelijk. Western Digital heeft met HGST twee merken in huis. Seagate levert alleen onder de eigen naam en tot voor kort deed Toshiba dat ook. Voor de niet-SSD schijven levert dat standaard korte tabellen op met naar drie of vier rijen.

Dat het daarom ook relatief eenvoudig zal zijn de drie aanbieders met elkaar te vergelijken is klopt logisch. Helaas gaat niet op. Dat maakt het artikel op Forbes ook nu weer duidelijk. Storage Nieuws heeft dat zelf ook al meerdere keren aangestipt.

Portfolio verschillen

De onmogelijkheid de producenten met elkaar te vergelijken komt om te beginnen met het totale portfolio van de bedrijven. WD heeft onder de eigen naam ook SSD’s. Seagate inmiddels ook. Bij Toshiba is dat niet het geval. De drie hebben ook verschillende opvattingen over de indelen van de omzet. Bij Seagate lopen de cijfers van de hardware, software en ondersteuning deels door elkaar heen. Het heeft daarom geen enkele zin de omzet van de bedrijven naast elkaar te zetten en daar een ranking van te maken.

Iet vergelijkbaars doet zich voor bij het soort harde schijven dat men levert (SSD’s vallen buiten de scope). WD levert aan drie doelgroepen. HGST aan een. Seagate ziet twee doelgroepen en Toshiba weer drie. Dat zijn dus verschillen die het moeilijk maken de business te vergelijken.

Waar het vergelijken wel wat makkelijker gaat is de verdeling van 2,5” en 3,5” schijven. Voor het kleinste format lijkt Toshiba redelijk in de buurt van de concurrentie te zitten. Voor de 3,5 modellen is het duidelijk de kleinste aanbieder.

Aangezien bij 3,5” schijven een hogere capaciteit mogelijk is, is het dus niet vreemd dat bij een overzicht van shipments naar capaciteit dit altijd de kleinste aanbieder is. Als naar de aantallen wordt gekeken is het een ander verhaal.

ASP zegt weinig

Voortbordurend op het verschil in capaciteit en de relatie met de formfactor is het dus ook duidelijk dat het weinig zinvol is te kijken naar de ASP (Average Sales Price) van de HDD’s die uit deze drie fabrieken komen. Het is echt appels met peren vergelijken.

Dat is nadrukkelijk niet de boodschap van Coughlin. Die voorziet de lezer via Forbes van een groot aantal HDD cijfers en grafieken met marktaandelen zonder daar een conclusie aan te verbinden.

Share