NetApp is het volgende bedrijf dat de aandeelhouders slechte cijfers laat zien en met ontslagen de kosten wil verlagen. Wie het bedrijf langer volgt en het portfolio kent ziet dat er toch iets meer aan de hand is dan alleen een markt die op de rem staat.
In vergelijking met een jaar geleden is de omzet vijf procent gedaald. De gerapporteerde winst kwam uit op $65 miljoen, een jaar geleden was dat nog $252 miljoen. Hier is een eerste indicatie voor de stelling dat er bij NetApp meer speelt dan een vraaguitval. Het bedrijf maakt zelf melding van een extra tegenvaller door de dure dollar, maar zelfs dan is de winstdaling te groot.
AFA cijfers
Uit de cijfers wordt duidelijk dat de vraag daar AFA met meer dan 12 procent is gedaald tot $2,8 miljard. Hier is alvast een goede verklaring voor de winstdaling. Dit zijn producten waar een gezonde marge mogelijk is. Wat ook minder goed verkoopt zijn de hybrid cloud oplossingen, daar is ruim 8 procent van de omzet gedaald. Deze twee minnen worden minimaal gecompenseerd door de hogere omzet voor public cloud oplossingen. Die omzet groeide weliswaar een indrukwekkende 36 procent, maar het vertegenwoordigt maar een omzet van $150 miljoen.
NetApp heeft te maken met klanten die minder uitgegeven en ook nog eens een specifiek product links laten liggen. De fabrikant zelf verklaart dat het de kosten zijn die doorslaggevend zijn. AFA is ondanks de komst van QLC SSD’s in staat een betere TB/$ prestatie neer te zetten, maar de markt vindt het prijskaartje te hoog.
Concurrenten volgen nog?
Bij de concurrentie zou het zelfde beeld bij AFA te zien zijn, maar daar lijkt dit toch echt minder te spelen. Verliest NetApp dan klanten voor dit product aan Pure, Dell en de anderen of krijgt de concurrentie die vraaguitval pas later voor de kiezen?
Waar het bedrijf, net als de concurrenten, weinig bij stil staan is het simpele gegeven dat de groei van data vertraagt. Daar zijn meerdere redenen voor, meer dan alleen de economische situatie. Het effect lijkt veel aanbieders in de keten te hebben verrast. Zij moeten met slechte cijfers naar buiten komen en worden afgestraft door beleggers. Schermen met ontslagen maakt beperkt indruk, want dat doet inmiddels iedereen. Wat steeds duidelijk wordt is dat men te laat op de verandering reageert. Het netto effect daarvan is een overaanbod van producten waar onvoldoende vraag naar is. Om die nog verkocht te krijgen moet flinke korting worden gegeven. Wie met die kennis andermaal naar de cijfers van NetApp kijkt snapt ze in een keer een stuk beter.