Nutanix

Nutanix: 6 procent meer omzet en 18 procent meer verlies

Met de jongste kwartaalcijfers van Nutanix is duidelijk dat ook dit jaar het verlies harder groeit dan de omzet. De winstgevendheid is wederom op de lange baan geschoven.

Cloudmodel

Het verhaal van Nutanix blijft verbazen. De techniek trekt klanten aan, dat is duidelijk. De groei lijkt iets af te vlakken, maar er zijn inmiddels wereldwijd meer dan 20.000 betalende gebruikers. Verreweg de meeste zitten in Amerika. EMEA is goed voor iets meer dan 20 procent van de klanten. Voor alle regio’s geldt dat meer dan 90 procent van de inkomsten uit subscriptions komen. Men koopt geen hardware of licenties, maar neemt een dienst af op basis van het cloudmodel.

Verlies

Nutanix heeft in de negen jaar van het bestaan nog nooit zwarte cijfers geschreven. De zicht op winst is verkleind nu dit jaar het verlies met 18 procent is toegenomen. Tegenover elke Dollar omzet staat 93 cent verlies.

Dat is niet het verhaal waarvan de aandeelhouders onder de indruk zijn. Die kregen te horen dat de omzet op kwartaalbasis 19 procent was toegenomen. Gevolg was een koersrpong voor het aandeel. Achter dat groeicijfer gaat een kleine correctie schuil. De opgaande lijn voor omzet was namelijk het eerste en tweede kwartaal van dit boekjaar licht negatief. Daar moet een link met de pandemie een rol gespeeld hebben.

De kosten van werving en behoud zijn nog steeds enorm groot. Marketing en Sales vertegenwoordigen 45 procent van het personeelsbestand. Daar is de afgelopen jaren al een paar keer in gesneden. Maar dat was alleen bedoeld om andere mensen op de leeggekomen plekken te zetten.

Vooruitzichten

Nutanix blijft ongetwijfeld de komende jaren nog fors verlies maken bij een omzet die blijft toenemen. Dat scenario is er dankzij of juist ondanks het vertrek van een grote concurrent. Het opkopen van Zerto door HPE kan de business van Nutanix op twee manieren raken. HPEheft aangegeven de kennis van Zerto in GreenLake te stoppen. Dan kan er een cloudbased Zerto oplossing komen. Die kan dan door een groot marketing- en salesapparaat aan de man/vrouw gebracht worden.

Mocht HPE die stap niet zetten dan wint Nutanix vooral waardevolle tijd. Tijd niet alleen om klanten te werven en vast te houden. Vooral tijd om een oplossing te vinden voor alsmaar groter wordende verliezen.

Share