Speciaal aanbod vanwege Covid-19 komt weinig voor

      Comments Off on Speciaal aanbod vanwege Covid-19 komt weinig voor

worldbackupdayVanwege het Covid-19 virus komen meerdere storage partijen met een speciaal aanbod, is dat echt nuttig of is het vooral een marketing stunt? En hoe kan zoiets op dit moment nog effectief gecommuniceerd, onder de aandacht gebracht worden?

Communicatie

Op dit moment staat de externe communicatie van bijna alle IT bedrijven op een laag pitje. Nieuwe producten worden maar mondjesmaat geïntroduceerd. Het ontbreekt daarvoor aan de mogelijkheden dat te doen. Er zijn immers geen fysieke vakbeurzen of dealerdagen.

Wat de bedrijven, van fabrikanten, via de distributeurs, naar de MSP’s en IT dienstverleners nog wel kunnen is schriftelijk communiceren. Langs die route, en vooral digitaal, wordt dan ook bekend gemaakt wie op dit moment een speciaal aanbod heeft om de thuiswerkers en werkgevers beter de faciliteren.

Hurricane seizoen

De invulling die de IT keten geeft aan de huidige problematiek is voor Nederlandse begrippen een primeur. In andere landen, met name de VS, zijn “crisis aanbiedingen” een vaker voorkomend verschijnsel. Op dit blog is bijvoorbeeld al eens gewezen op het aanbod van back-up leveranciers die aan het begin van het hurricane seizoen 30 dagen free trials aanbieden. Dat lijkt een sociaal gebaar, maar het zorgt natuurlijk ook wel voor een customer lock-in. Bedrijven die eenmaal van een externe back-up dienst gebruik maken zullen niet snel de software en processen overhoop gooien door voor een andere aanbieder te kiezen.

Specifiek voor de Amerikaanse markt geldt overigens dat de federale overheid al jaren hamert op externe data opslag om natuurlijk rampen het hoofd te kunnen bieden. De storage aanbieders spelen daar met het DR en BC aanbod goed op in. Dat heeft commerciële redenen, maar niet vergeten mag worden dat het de ondernemers ook echt kan helpen. Ergens een actuele reserve bestand hebben liggen kan het verschil maken tussen een succesvolle doorstart en failliet gaan.

Covid-19 aanbod

Van 3 willekeurig gekozen aanbieders, actief op de Nederlandse markt, is gekeken of ze een speciaal Covid-19 aanbod hebben. Ook is gekeken hoe ze dat dat in de markt zetten.

Acronis heeft een hoge naamsbekendheid en wordt zowel in het SoHo als MKB gebruikt. Voor (bijna?) alle diensten die het aanbod bestaat de 30 dagen free trial optie. Een verwijzing naar de actuele situatie ontbreekt. De agenda meldt zelfs activiteiten (Cyberfit op het circuit van Zandvoort) die echt niet doorgaan.

Barracuda komt niet veel verder. Op het blog en in de PR corner is wel veel aandacht voor de overlast dit Covid-19 veroorzaakt. Een directe link met de eigen diensten wordt niet gelegd, er wordt evenmin naar speciaal aanbod gewezen. Net als bij Acronis is een 30 dagen testperiode mogelijk.

Commvault valt daarom op. Het bedrijf schrijft op het eigen blog dat het bestaande klanten extra ondersteunt tot 1 september. De details van die ondersteuning staan in het artikel genoemd. Of het echt nieuw of uitgebreider is kan niet worden ingeschat. Feit is wel dat het inspeelt op de actualiteit en een terecht punt adresseert. Klantsupport is juist met zoveel nieuwe thuiswerkers en andere verkeerspatronen onmisbaar.

Conclusie

Op basis van deze minimale steekproef kan worden geconstateerd dat in Nederland weinig sprake is van speciaal Covid-19 aanbod. Helemaal als het gaat om data en applicaties beter te beschermen. Dat twee van de genoemde bedrijven het gewone gratis testaanbod niet uitbreiden of extra onder de aandacht brengen valt op. Of Commvault mogelijk bestaande content en support nu extra onder de aandacht brengt valt niet uit te sluiten.

Dat deze constatering is gedaan op de World Back-up Day, waarover dit jaar amper is gecommuniceerd, is daarbij puur toeval.

Share